Ironman finisher

Ironman Finisher:
Almere: 1998 Roth: 2000 - 2001 Zurich: 2002 Frankfurt: 2003 - 2012 Klagenfurt: 2004 - 2005 - 2007 - 2009 Neerpelt: 2011 Maastricht relay: 2017 - 2018 Maastricht:2022VANAF ONZE JEUGD BLIJVEN WE ALTIJD WEER DROMEN DAT HET BESTE NOG MOET KOMEN

vrijdag 20 juli 2012

Luc Van Lierde maakt wederoptreden in Antwerpen.

Nu zondag maakt Luc Van Lierde zijn heropwachting in het triatloncircuit, bijna drie jaar na zijn afscheid. Belgiës succesvolste triatleet mikt op de Antwerp Ironman 70.3 op een plaats in de top 10.        
    
De terugkeer van Van Lierde als actief triatleet komt er mede door gezondheidsredenen. "Na mijn afscheid in 2009 had ik eigenlijk nog een jaar of drie moeten afbouwen", zegt de tweevoudige winnaar van de Ironman van Hawaï. "Door het opstarten van mijn eigen zaak (atletenbegeleiding bij SevenFifty Sport; het cijfer verwijst naar Van Lierdes wereldrecord op de Ironman-afstand in 1997) kwam ik echter nog amper aan vijf uur sport per week en daardoor kreeg ik wat last van overslag."

"Ik heb mijn hart vervolgens laten onderzoeken. Op zich was die overslag niet gevaarlijk, maar om het ongemak weg te werken, stelde mijn cardioloog voor om terug wat meer te gaan sporten. Zo ben ik in oktober van vorig jaar terug beginnen trainen, tot zo'n twintig uur per week. Om gemotiveerd te blijven, besloot ik ook een paar wedstrijden op het programma te zetten. Van een echte comeback spreek ik dus liever niet."

De Antwerp Ironman 70.3 nu zondag wordt Van Lierdes eerste wedstrijd. "Ik start in Antwerpen niet alleen omdat Marc (Herremans, nvdr) een goede vriend is, de Ironman 70.3 is samen met de Triatlon door Brugge en de Zwintriatlon de wedstrijd met de meeste uitstraling in ons land. Daar wil ik zeker bijzijn."

'NIET DE GEWENSTE VORM'

Meedingen voor de zege zal er voor Van Lierde niet inzitten. Dat komt niet alleen omdat hij er een paar jaar tussenuit was, maar ook door wat fysieke tegenslag de laatste maanden. "Door een paar domme ongelukjes heb ik toch 30% van mijn trainingen niet kunnen uitvoeren. Zo was ik telkens drie weken out met respectievelijk een ontwricht sleutelbeen, een been in de gips en gebroken ribben en een valpartij hield me nog eens een week extra aan de kant."

"In totaal ben ik in vier maanden tijd zo'n tien weken out geweest. Daardoor heb ik heel wat trainingsachterstand opgelopen; ik heb eens uitgeteld dat ik nu pas het aantal fiets- en loopkilometers heb afgewerkt dat volgens mijn planning in maart al op de teller had moeten staan. Dat is jammer, want ik ga zondag niet in de gewenste vorm aan de start komen. Bovendien heb ik de laatste weken amper kunnen trainen door de voorbereiding van mijn atleten op de triatlon in Roth, mijn uittap naar de Tour enzovoort. Normaal gezien is dat niet zo'n probleem, maar wel als je daarvoor geen basis hebt kunnen leggen natuurlijk."

'IN DE EERSTE PLAATS GENIETEN'

Met welk ambitie duikt Van Lierde zondag het Galgenweel in? "Ik wil in de eerste plaats puur genieten. Zonder mijn fysieke ongemakken de laatste tijd had ik voor de top vijf willen gaan, maar nu denk ik dat het realistischer is om tussen plaats 5 en 10 te mikken."

"Mijn vormpeil zal waarschijnlijk pas aanvaardbaar zijn op het einde van de zomer. In september heb ik daarom de Zwintriatlon in Knokke, waarvan ik peter ben, en het Belgisch kampioenschap op de olympische afstand in Mechelen op mijn programma staan. In november zou ik nog willen deelnemen aan de Ironman 70.3 in Lanzarote. Het is dit jaar voor het eerst dat er een halve triatlon op het vulkaaneiland wordt georganiseerd en ik vind er mijn favoriete fietsparcours terug."

Of de 'tweede carrière' van Van Lierde er daarna opzit, is allerminst zeker. "Het zou zo maar eens kunnen dat ik er nog een extra jaartje 'opbouw' aan toevoeg met nog een paar wedstrijden, om dan pas terug af te bouwen. De voorbereiding op dit seizoen is immers niet gelopen zoals ik wou en ik zou toch wel eens willen weten waartoe ik op mijn leeftijd nog in staat ben."
                                        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten