Ironman finisher

Ironman Finisher:
Almere: 1998 Roth: 2000 - 2001 Zurich: 2002 Frankfurt: 2003 - 2012 Klagenfurt: 2004 - 2005 - 2007 - 2009 Neerpelt: 2011 Maastricht relay: 2017 - 2018 Maastricht:2022VANAF ONZE JEUGD BLIJVEN WE ALTIJD WEER DROMEN DAT HET BESTE NOG MOET KOMEN

zondag 8 januari 2012

Wielertoerist wint proces over verkeerskussens

Wielertoerist Michel Laffut van de Veloclub van Strombeek heeft in hoger beroep een rechtszaak over een valpartij door verkeerskussens gewonnen tegen de gemeente Wemmel en verzekeraar Ethias.

De nu 67-jarige Laffut kwam in de zomervakantie van 2005 met zijn fiets ten val op een verkeerskussen in de Vander Zijpenstraat in Wemmel. Hij was overigens niet de enige, want in enkele maanden tijd vielen zeven wielertoeristen op die verkeersdrempel, die door wielerclubs als zeer gevaarlijk worden bestempeld.

"Ik kwam net van een toertocht van wielerclub 't Kapelleke. In de bocht in de Vander Zijpenstraat, waar die obstakels liggen, ging het mis", doet Laffut zijn verhaal in Het Nieuwsblad. "Ik had de verkeerskussens niet gezien. Geparkeerde wagens belemmeren er het zicht en de verkeerskussens zijn niet goed aangeduid."

"Als er een fietser vóór je rijdt, verrassen die kussens je. Het zijn in feite twee vierkante verhogingen met een smalle strook in het midden voor fietsers. Maar wie die smalle strook mist, komt op de helling van het kussen terecht en glijdt onvermijdelijk onderuit."

"Door mijn val was mijn schouder uit de kom, scheurden drie pezen af en leed ik onuitstaanbare pijn. Ik heb geen biceps meer in de linkerarm"; aldus Laffut, die naar de politierechtbank in Vilvoorde stapte, maar geen gelijk kreeg. De rechter in hoger beroep in eerste aanleg volgt zijn redenering nu wel.

"In het vonnis staat letterlijk: de rechtbank stelt vast dat de betrokken rijbaankussens in de Vander Zijpenstraat in Wemmel op het moment van het ongeval niet beantwoordden aan de richtlijn van de omzendbrief omdat ze zijn aangebracht in de aanzet van een bocht. (...) Bovendien is het zicht er beperkt, en is er een parkeerstrook die het zicht belemmert", leest Laffut voor. "Ik hoop dat Wemmel de verkeerskussens in die straat aanpast. Verzekeraar Ethias zal volgens deze uitspraak Laffuts medische kosten moeten vergoeden."

De Wemmelse schepen van Mobiliteit Roger Mertens ziet echter geen probleem met de drempels. "Ze blijven liggen. Eerder won de gemeente een proces over de verkeersdrempels in de Vertongenstraat waar ook een valpartij gebeurde. Volgens mijn informatie zijn de verkeerskussens wel wettelijk.'

"Ik ben wel bereid de specifieke situatie in de Vander Zijpenstraat te bekijken en indien nodig te verbeteren, maar ik blijf bij mijn standpunt dat de drempels er blijven", zegt de schepen. "Het is wel vreemd dat het altijd wielertoeristen zijn die erover vallen. Het is hier de Ronde van Frankrijk niet."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten